Одним з важливих напрямків розвитку залізничного транспорту є розділення руху пасажирських та вантажних поїздів, тобто виділення окремих залізничних колій для руху переважно пасажирських або вантажних поїздів.
Про це на засіданні науково-технічної ради Укрзалізниці повідомив Генеральний директор Володимир Козак. За його словами, розділення пасажирського та вантажного руху дозволить збільшити швидкість руху поїздів та підвищити пропускну спроможність ліній.
Розділення пасажирського та вантажного руху має для залізниці і економічний ефект. При швидкісному русі пасажирських поїздів більш інтенсивно використовується рухомий склад, зменшується потреба в капіталовкладеннях на його придбання, зменшуються витрати на утримання інфраструктури з врахуванням швидкісного та великовагового руху, які мало сумісні. Використання залізничної колії окремо для руху пасажирських поїздів зменшує витрати на її ремонт та утримання. Така колія може служити без капітальної модернізації до 18 років, тоді як на теперішніх змішаних коліях ремонт необхідно проводити кожні 4-5 років. За словами Генерального директора Укрзалізниці, світовий досвід конкуренції на ринку пасажирських перевезень свідчить, що залізниці можуть зберегти передові позиції шляхом створення мережі швидкісних залізничних магістралей.
«Впровадження швидкісних перевезень, коли швидкість поїздів становитиме 160 – 200 км на годину, дозволить скоротити час поїздки і завдяки цьому забезпечити комфортність перевезення переважно «денними» поїздами», - підкреслив Володимир Козак. До 2012 року, за словами Володимира Козака, швидкісний пасажирський рух повинен з’єднати столицю України з п’ятьма найбільшими містами України: Львовом, Одесою, Донецьком, Дніпропетровськом та Харковом.
Фахівці Укрзалізниці вже розробили схематичні варіанти таких маршрутів і визначили орієнтовний обсяг робіт, який необхідно виконати для впровадження швидкісного руху. Зокрема, необхідно модернізувати 1163 км колій, замінити 1459 стрілок, реконструювати 111 переїздів, побудувати понад 250 км нових чи додаткових колій, електрифікувати 708 км, реконструювати 232 вокзали та інших пасажирських споруд, 345 пасажирських платформ на перегонах та 232 на станціях, реконструювати та модернізувати автоматичні прилади та інше. Обсяги робіт, які будуть необхідні для впровадження швидкісного руху пасажирських поїздів будуть розглядатись та уточнюватись на наступних засіданнях науково-технічної ради Укрзалізниці.