Схід з рейок вагонів на перегоні Ожидів-Красне у Львівській області 16 липня стався в результаті кількох причин, оскільки одна причина не могла призвести до катастрофи такого масштабу.
Про це сьогодні на брифінгу у Києві за результатами оперативного розгляду за матеріалами службового розслідування транспортної пригоди повідомив Генеральний директор Укрзалізниці Володимир Козак. За його словами, першою причиною пригоди стали зміни, що були внесені в конструкцію цистерн для перевезення фосфору: був заварений запобіжний клапан на кількох цистернах. Це підтверджує висновок заводу-виробника, який підписаний генеральним конструктором цистерн Валерієм Бубновим, де засвідчено, що конструктивні зміни внесені в цистерни могли привести до аварії. Другою причиною стало порушення правил завантаження та перевезення фосфору.
«При температурі повітря 40 градусів, рівень води над фосфором повинен бути 50-60 см. Після наших замірів, і з цим погодились представники ТОВ «Казфосфат», рівень води у цистернах був від 27 до 31 см», - зазначив Володимир Козак. За словами Генерального директора Укрзалізниці, він отримав висновки українських науковців-хіміків, де сказано, що «такий недостатній рівень води міг привести до часткового розплавлення фосфору на стінках цистерни. Тобто при коливаннях води фосфор частково потрапляв на стінки цистерн над водою, від чого в середині ємкості відбувались загорання, після гасіння яких водою утворювались кислоти і в середині цистерни різко зростали температура і тиск. Збільшувались поперечні коливання цистерн», - зазначив Володимир Козак. За його словами, поперечні коливання утримуються за рахунок конструкції візка.
Однак, у результаті перевірок технічного стану візка цистерни, яка першою зійшла з колії, було виявлено, що його зношеність була вже на межі допустимої. Тобто, через недотримання поточного ремонту, норми зносу фрикційної планки лівого ресорного комплекту були на межі допустимих, через що поперечні коливання перевищували норму в 5-8 разів. Ці коливання і призвели до того, що десяту цистерну було викинуто з колії на шпали і відбувся схід з рейок даної цистерни і близьких до неї ємкостей. Результати службового розслідування передані казахській стороні для ознайомлення та винесення своїх висновків. За словами Генерального директора Укрзалізниці дана справа розслідувалась довго та ретельно для того, щоб об’єктивно вивчити причини, які призвели до сходу з рейок цистерн і у майбутньому не допускати таких випадків. «Ми будемо вживати усіх заходів, щоб підтверджувати і в подальшому, що українські залізниці є і будуть надійним транзитним партнером», - підкреслив Володимир Козак.
Довідково: Згідно нормативних документів, оперативний розгляд здійснюється із запрошенням осіб, які були причетні до транспортної події. Відтак, Укрзалізниця запросила взяти участь у розгляді представників Казахстанської залізниці, підприємства виробника фосфору ТОВ «Казфосфат» та підприємства, що проводило плановий ремонт цистерн, в яких перевозився фосфор. Участь у розгляді також взяли представники Львівської залізниці та науковці. Під час розгляду брались до уваги висновки незалежної експертизи, проведеної науковцями Дніпропетровського Національного університету ім. академіка В.Лазаряна із залученням експертизи, наданої головним спеціалізованим конструкторським бюро вагонобудування міста Маріуполь.Рішення оперативного розгляду та матеріали службового розслідування будуть передані в Міністерство транспорту та зв’язку України для подальшого розгляду.