„Саме сьогодні, в умовах різкого зменшення обсягів перевезень і відповідно підвищення конкурентної боротьби на ринку транспортних послуг, залізничний транспорт відчуває гостру необхідність у прийнятті нового Збірника вантажних тарифів залізничного транспорту України”, - про це заявив заступник генерального директора Укрзалізниці Віктор Чорний під час брифінгу сьогодні у Києві.
За його словами новий тарифний Збірник стане базовим документом, у якому будуть прописані ринкові тарифні правила. Рівень тарифів закладений у новий Збірник практично не відрізняється від рівня діючих тарифів. А для окремих видів перевезень – значно нижчий. Наприклад, для контейнерних вантажів передбачено зниження тарифів у 2,8 рази.
Також Віктор Чорний зауважив, що відсутність нового тарифного документу негативно впливає на імідж українських залізниць, як міжнародного перевізника.
Потреба у розробці нового Збірника виникла у зв’язку зі змінами, які відбулися в економіці України. Чинний Збірник, яким користуються залізниці, створений ще за радянських часів і не відповідає діючим умовам діяльності залізниць України та інших суб’єктів господарювання, які здійснюють вантажні залізничні перевезення.
Основними принципами нового Збірника є:
- забезпечення сприятливих умов для створення конкурентного середовища у сфері вантажних залізничних перевезень та дотримання положень пакету директив ЄС у сфері залізничного транспорту щодо надання права користування залізничною інфраструктурою суб’єктам господарської діяльності різних форм власності, для чого у проекті Збірника відокремлені інфраструктурна (з урахуванням тяги) та вагонна складові;
- запровадження прозорої методики розрахунку плати за перевезення вантажів у рухомому складі залізниць та приватних власників;
- скорочення переліку додаткових зборів за послуги, які пов’язані з вантажними залізничними перевезеннями.
Збірником передбачені нові прозорі принципи побудови тарифу, який складатиметься з двох частин – плати за початково-кінцеві операції та плати за рухому операцію. Для забезпечення прозорості наведені тарифні формули, які дозволяють розраховувати плату за початково-кінцеву та за рухому операції, по кожній операції перевізного процесу – інфраструктурну (з урахуванням тяги) та вагонні складові.
Також новим тарифним документом скорочено перелік видів перевезень, робіт та послуг, які виконуються за вільними тарифами. Зокрема із 32 видів таких послуг новим Збірником передбачено лише 8. Із вказаного переліку 6 послуг виключено зовсім, а для 13 – встановлено фіксований розмір. Виключено 17 видів додаткових зборів. Зменшено рівень базових тарифів практично для всіх тарифних схем до 100 км, для негабаритних, наливних та вантажів, що перевозяться у рефрижераторних вагонах.
Проект наказу „Про введення в дію Збірника вантажних тарифів залізничного транспорту України та Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника вантажних тарифів залізничного транспорту України” був оприлюднений ще 6 жовтня 2008 року на сайтах Мінтрансзв’язку та Укрзалізниці та направлений на узгодження до причетних міністерств та відомств.
Наразі Збірник погоджений Мінфіном та знаходиться на погодженні в Міністерстві економіки.