17 лютого в Києві відбувся круглий стіл з теми прийняття нового Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язаних із ним послуг.
У заході взяли участь генеральний директор Укрзалізниці Михайло Костюк, голова Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва Олександра Кужель, представники Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв’язку України, асоціацій вантажовласників та експедиторів.
За словами генерального директора Укрзалізниці Михайла Костюка, найшвидше прийняття нового Збірника — вимога сьогодення, коли зменшилась кількість вантажів та збільшилась конкурентна боротьба на ринку транспортних умов. «Без нового Збірника ми програємо нашим конкурентам та сусідам, що вже користуються тарифними документами, створеними за рекомендаціями ЄС та ВТО», — зазначив генеральний директор Укрзалізниці.
У ході обговорення сторони домовилися створити робочу групу за участю всіх причетних відомств для роз’яснення й узгодження суперечливих питань Збірника. Голова Держкомпідприємництва Олександра Кужель висловила сподівання, що впродовж двох тижнів робоча група закінчить роботу над тарифним документом для його подальшого запровадження. «Ми маємо знайти паритет інтересів між Укрзалізницею та підприємствами», — зауважила вона.
Довідка
Потреба в розробці нового Збірника виникла у зв’язку зі змінами, які відбулися в економіці України. Чинний Збірник, яким користуються залізниці, створений ще за радянських часів і не відповідає умовам діяльності залізниць України та інших суб’єктів господарювання, які здійснюють вантажні залізничні перевезення. Основними принципами нового Збірника є:
- забезпечення сприятливих умов для створення конкурентного середовища у сфері вантажних залізничних перевезень та дотримання положень пакету директив ЄС у сфері залізничного транспорту щодо надання права користування залізничною інфраструктурою суб’єктам господарської діяльності різних форм власності, для чого в проекті Збірника відокремлені інфраструктурна (з урахуванням тяги) та вагонна складові;
- запровадження прозорої методики розрахунку плати за перевезення вантажів у рухомому складі залізниць і приватних власників;
- скорочення переліку додаткових зборів за послуги, які пов’язані з вантажними залізничними перевезеннями.
Збірником передбачені нові прозорі принципи побудови тарифу, який складатиметься з двох частин — плати за початково-кінцеві операції та плати за рухому операцію. Для забезпечення прозорості наведені тарифні формули, які дозволяють розраховувати плату за початково-кінцеву та за рухому операції, по кожній операції перевізного процесу — інфраструктурну (з урахуванням тяги) та вагонні складові.
Передбачено, що він стане базовим документом, у якому будуть прописані ринкові тарифні правила. Рівень тарифів, закладений у новий Збірник, практично не відрізняється від рівня чинних тарифів. А для окремих видів перевезень — значно нижчий. Наприклад, для контейнерних вантажів передбачено зниження тарифів у 2,8 разу.
Також новим тарифним документом скорочено перелік видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються за вільними тарифами. Зокрема, з 32 видів таких послуг новим Збірником передбачено лише 8. Із вказаного переліку 6 послуг виключено зовсім, а для 13 — встановлено фіксований розмір. Виключено 17 видів додаткових зборів. Зменшено рівень базових тарифів практично для всіх тарифних схем до 100 км, для негабаритних, наливних та вантажів, що перевозяться в рефрижераторних вагонах.
Проект наказу «Про введення в дію Збірника вантажних тарифів залізничного транспорту України та Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника вантажних тарифів залізничного транспорту України» був оприлюднений ще 6 жовтня 2008 року на сайтах Міністерства транспорту та зв’язку України й Укрзалізниці й направлений на узгодження причетним міністерствам та відомствам.