Українська будівельна асоціація (УБА) надіслала до Ради з питань подолання наслідків впливу світової фінансової кризи на будівельну галузь, Верховної Ради та Міністерства регіонального розвитку та будівництва пропозицію якнайшвидше внести зміни до Законів «Про планування і забудову територій» та «Земельний кодекс України». УБА наголошує на надзвичайній важливості прийняття таких рішень, оскільки сьогодні ці законодавчі акти не виконуються через зміну ситуації на ринку та не сприяють залученню інвестицій в країну і розвитку будівельної галузі.
Зокрема, фахівці УБА пропонують вилучити останній абзац зі статті 24 Закону «Про планування і забудову територій». У ньому йдеться про те, що коли фізична або юридична особа не розпочала будівельні роботи протягом двох років від дня отримання дозволу на будівництво об'єкта містобудування, цей дозвіл втрачає чинність. Поновлення дозволу відбувається в такому ж порядку, як і його надання.
Наступна пропозиція УБА стосується змін до «Земельного кодексу». Пункт 4 частини 6 статті 102-1 пропонується викласти в наступній редакції: «не завершення забудови земельної ділянки в строки, встановлені проектною документацією на будівництво, затвердженою в установленому порядку». (Згідно з існуючою редакцією даний пункт звучить так: «право користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) та право користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) припиняються в разі: 4) невикористання земельної ділянки для забудови в разі користування чужою земельною ділянкою для забудови протягом трьох років).
Вносячи такі пропозиції, фахівці УБА виходили з того, що дані закони дають право місцевим органам влади в односторонньому порядку розіривати договори оренди на земельні ділянки, отримані на підставі рішень міських рад.
Вже створено прецеденти, коли, наприклад, на розгляд сесії Київської міської ради виносилося питання про відміну попередніх рішень про відведення близько 100 земельних ділянок під забудову, і таких прикладів стає більше в інших містах. Хоча такі рішення мають розглядатися виключно в судовому порядку.
Аргументом забудовників щодо необхідності внесення змін до законодавства сьогодні є те, що освоєння в строк земельних ділянок (згідно з існуючим законодавством, протягом двох-трьох років) майже не можливе: дозвільна система є такою, що дозволяє чиновникам затягувати терміни видачі документів, а це, у свою чергу, закладає корупційні можливості, що серйозно не розглядалося. По суті, терміни оформлення документації порушуються через невиконання норм чинного законодавства з боку виконавчих органів влади на місцевих рівнях. А з настанням глобальної фінансової кризи та стагнації банківської системи країни українським забудовникам відрізали будь-яку можливість залучення кредитних та інвестиційних коштів, що зупиняє процес будівництва.
Якщо інвестори будуть бачити приклади, коли компанія при договорі оренди на 5-25 років ділянку в односторонньому порядку рішенням міської влади забрали через 2-3 роки, то це стане поганим сигналом інвесторам. Аналізуючи потенціал й ризики виходу в країну, інвестори будуть приймати негативне рішення. Як наслідок - зникнення будь-якого інтересу з боку іноземних інвесторів вкладати кошти в проекти в Україні та подальший масовий відтік інвестицій з країни.
Фахівці УБА наголошують, що сьогодні вкрай необхідні такі корекції в законодавстві для залучення вітчизняних та іноземних інвестицій в країну, що сприятиме посиленню її економіки, відновленню роботи підприємств, збереженню ними робочих місць та можливості заробляти і платити податки.
Зважаючи на це, УБА готує ряд додаткових пропозицій, які незабаром будуть подані відповідним державним інституціям для негайного вивчення та прийняття.