Про це йшлося на спільній прес-конференції представників «Асоціації виробників обладнання залізничної інфраструктури та перевізників» і Укрзалізниці.
Наслідки економічної кризи особливо гостро позначилися на функціонуванні підприємств-виробників специфічного обладнання, попит на яке в першу чергу формується на внутрішньому ринку. «Ринок збуту підприємств достатньо обмежений: ключовими покупцями є Укрзалізниця та окремі закордонні замовники, на яких в цілому припадає біля 80 % усіх замовлень, – зазначив Олег Мельник, директор Асоціації «Виробників обладнання залізничної інфраструктури і перевізників». – Обмеженість збуту обумовлена суттєвою різницею залізничних стандартів на території країн СНД та іншим світом та історичною специфікою орієнтування підприємств-виробників на ринок пострадянських країн, і тому – неможливістю сьогодні диверсифікувати збут за рахунок інших країн».
В той же час наші основі клієнти підприємств, що входять до Асоціації, сьогодні через власні проблеми змушені обмежити обсяги замовлень. «Наприклад, Укрзалізниця зазнала 30 % падіння обсягів вантажоперевезень. Через дію Мораторію вона недоотримала сотні мільйонів грн. Це змусило її значно скоротити обсяги закупівель», – додав Олег Мельник. Не менш важливим фактором є невиконання зобов’язань металургами за Меморандумом, а саме збільшення вартості металу на внутрішньому ринку, що призводить до зростання кінцевої вартості металоємної продукції та втрати її конкурентоспроможності. «Збільшення вартості металу не супроводжується підвищенням його якості, вона навпаки – відчутно падає», – підкреслив Федір Цимбалов, директор Заводу метисних виробів (м.Макіївка». Внаслідок дії цих факторів підприємства Асоціації втратили на сьогодні 2/3 обсягів своїх замовлень. За теперішнього перебігу подій майбутнє багатьох з них залишається під великим питанням.
«Стосовно нашого підприємства насамперед слід відзначити, що продукція, яку ми випускаємо, є дуже специфічною, і реалізовуватися може лише певному колу споживачів – залізничним підприємствам, а також у невеликому обсязі – промисловим виробництвам, – поінформувала Світлана Козинець, директор Корпорації «Колійні ремонтні технології». – До кризи ми співпрацювали з такими країнами, як Білорусь, Казахстан, Росія. Тепер єдиним ринком збуту для нас залишилась Україна, тобто Укрзалізниця. Залізничники завжди були надійними партнерами, але на початку 2009 року через фінансові труднощі Укрзалізниця значно зменшила обсяги закупівлі продукції нашого підприємства (на 30-40%), яка використовується нею повсякденно. Для Корпорації зменшення даних обсягів, враховуючи вузьку спеціалізацію, означає скорочення виробництва і збільшення залишків продукції на складах. І це, не зважаючи на те, що наша продукція нерідко потребує спеціальних умов зберігання, а також має обмежені терміни придатності».
Аналогічна ситуація склалася і на інших підприємствах, що входять до «Асоціації виробників обладнання залізничної інфраструктури та перевізників».
«Безумовно, ті глобальні процеси, які відбуваються в економіках провідних держав та України, не могли не відобразитися на фінансово-економічному стані Укрзалізниці, – пояснив перший заступник начальника Головного комерційного управління Укрзалізниці Юрій Меркулов. – Також прийняття рішення щодо надання певних преференцій окремим галузям економіки України призвело до того, що 2009 рік Укрзалізниця закінчить з дефіцитом фінансових коштів у 1,6 млрд грн.» Тільки через підвищення цін на металургійну продукцію залізничники заплатили більше тих встановлених лімітів, які для себе прописали в рамках Меморандуму, – 284 млн грн. Крім того, завдяки прийняттю рішення щодо продовження Меморандуму, до кінця року вони недоотримають ще близько 600 тис. грн.
За словами фахівця, незважаючи на всі заходи, які Укрзалізниця вживає задля стабілізації своєї фінансово-економічної ситуації, їй все-таки доводиться скорочувати окремі інвестиційні програми. Але, попри все, галузь закінчить свій фінансовий рік з рентабельністю приблизно 0,64 %.
На думку учасників прес-конференції не тільки держава має слідкувати за дотриманням «правил гри» на ринку. Доцільно впроваджувати механізми суспільного контролю – тому що результати розбалансування соціально-економічної системи позначаться на величезній кількості громадян України, добробут яких безпосередньо пов’язаний зі стабільним функціонуванням підприємств галузі.
В Асоціацію виробників обладнання залізничної інфраструктури та перевізників об’єднані них виробники стрілочних переводів, метизних виробів, електрозварювального обладнання, залізобетонних шпал, ремонтних послуг, зокрема Корпорація «Колійні ремонтні технології», Гніванський завод спецзалізобетону, Коростенський завод залізобетонних шпал, Дніпропетровський стрілочний завод, Керченський стрілочний завод, Каховський завод електрозварювального обладнання, Завод метизних виробів з м. Макіївка та ін. Ці підприємства є цілими виробничими комплексами, які всебічно та в повній мірі забезпечують умови для безперебійного функціонування залізничного транспорту та інших галузей економіки нашої країни. Окрім цього, підприємства відіграють значну роль у своїх регіонах. Деякі з них є містоутворюючими. На них працюють десятки тисяч людей, тому їх соціально-економічну роль в житті міст важко переоцінити.
26/10/2009