Зважаючи на сучасні тенденції зростання ролі та обсягів інформації, виникає питання: як не розгубитися в інформаційному потоці і вибрати найголовніше, суттєве і важливе? Серед великої кількості навчально-методичної літератури, якою сьогодні наповнені книжкові полиці, вистачає й посібників для вчителя з поурочними конспектами.
Пропонуємо словесникам України «Посібник для вчителя» (автор Н. Горик), що містить конспекти уроків та є невід’ємною частиною навчально-методичного комплекту «Українська література. 9 клас», до якого ввійшли також підручник (автор В. Пахаренко) та хрестоматія (упорядники В.Пахаренко, Н.Пахаренко). Видання було визнане кращим серед поданих на Всеукраїнський конкурс підручників і стало одним із базових у загальноосвітніх школах.
Незважаючи на те, що підручник вирізняється новизною концепції, ґрунтовністю висвітлення матеріалу, стилістичною легкістю, чимало вчителів висловлюють зауваження щодо його інформаційної перенасиченості. Щоб допомогти учителеві, а відтак і дев’ятикласникові, зорієнтуватися в навчальному матеріалі, був створений посібник як складова навчально-методичного комплекту.
Безперечно, ми не просто коментуємо підручник, а подаємо модель уроку, спираючись на конкретний підручник, пропонуємо вчителеві і дев’ятикласникам різні форми роботи з навчальною книжкою.
Методична концепція посібника дещо інша, ніж зазвичай. Для того, щоб подолати часову скруту під час уроку і достатньо повно висвітлити тему, що вивчається, пропонуємо вчителеві нову методику, випробувану автором посібника протягом багатьох років, – випереджувальне навчання і консультативний характер роботи, за якого учні за настановами вчителя готуються до наступної теми вдома. Окремим учням, котрі виявляють посилений інтерес до художнього слова, беруть участь в олімпіадах, радимо заздалегідь задавати додаткові окремі завдання, підказуючи, як краще підготувати виступ, дібрати літературу для опрацювання. Монологічні виступи учнів на уроці дадуть змогу ущільнити навчальний час, краще висвітлити тему, а також зорієнтувати слабших учнів у тому, як потрібно відповідати.
Учитель, як керівник урок-проекту, матиме змогу доповнити сказане, розставити акценти, допоможе з’ясувати головне в темі. Пожвавленню уроку сприятиме взаємне рецензування відповідей, залучення учнів до оцінювання і самооцінювання, до підведення підсумків.
Для закріплення знань пропонуємо інтерактивні технології: «мікрофон» «гроно», метод «прес», різноманітні літературні диктанти. Подаємо також рекомендації, як підготуватися до висвітлення нової теми на наступному уроці, для перевірки знань – поточні та контрольні тести, для самостійної роботи – список літератури.
Безперечно, хочемо, щоб посібник знадобився якомога ширшому колу словесників. Вважаємо, що багатьох зацікавлять рубрики, не прив’язані змістовно до конкретного підручника: вступне слово словесника, змістові та методичні акценти, короткі опорні конспекти, проблемні запитання, довідка, підсумкові судження і цитати, тести.
Існує думка, що вчителеві-майстру посібник не потрібен – він сам творить власну методику викладання, володіє великим обсягом інформації, методичною базою. І це, очевидно, правда. Проте учитель-професіонал не омине нагоди ознайомитися з професійною лабораторією іншого вчителя – і таки візьме до рук посібник заради цікавості до досвіду колеги. Так бачиться мені методичне взаємозбагачення. Та насамперед посібник потрібен учителеві молодому, для якого при підготовці до уроку більше запитань, аніж відповідей.
Зичимо успіху і сподіваємося на зустріч на сторінках посібника!
Ніна ГОРИК, заслужений учитель України