Учасники круглого столу "Технології підвищення мотивації виборців. Оцінка ефективності, варіанти протидії", політики, політтехнологи та політичні оглядачі, прийшли до висновку, що основними елементами цьогорічної парламентської виборчої кампанії, у рамках одномандатних мажоритарних округах, є підвищення мотивації виборців (підкуп) та адміністративний ресурс.
Саме цим пояснюється досить слабка репрезентативність опозиції у якості кандидатів на рівні мажоритарних виборів. Про це зокрема сказав заступник Директора Агентства моделювання ситуацій Олексій Голобуцький: "Як об’єднана опозиція, так і УДАР - роблять ставку насамперед на вибори за пропорційною системою. Опозиція судячи з усього реально перелякалася адміністративного ресурсу і фактично "злила" мажоритарну складову виборів. Ефективних, здатних на перемогу мажоритарників у опозиції явно не вистачатиме для формування більшості у наступному парламенті".
На думку Голови КВУ Олександра Черненка адміністративний ресурс сьогодні є досить важливим чинником, але не основним. Не менш важливим є сьогодні технології із підвищення мотивації виборів. Більшість кандидатів, які претендують на серйозний результат намагаються реалізувати увесь спектр технологій, у тому ж числі із використанням адмінресурсу і підкупу виборців.
У той же час, кандидат у депутати по одномандатному мажоритарному (№97 Бровари, Київська область) Павло Різаненко, підтриманий партією УДАР, висловив припущення, що сьогодні цілком реально ефективно протидіяти скупці голосів. "Справді, у нас на окрузі влада вже сьогодні застосовує як адмінресурс, так і підкуп виборців. Моя практика засвідчує, що це два боки однієї медалі. У той же час, український виборець сьогодні є досить грамотним, для того, аби не купуватися на такі примітивні технології. Принаймні наша тактика дії доводить, що протидіяти підкупу - цілком реально. Більше того, ми ініціюватимемо створення об’єднання на рівні політичних партій, громадських організацій, окремих кандидатів у депутати з метою поширення досвіду боротьби із деструктивними виборчими технологіями. Сподіваюся, що нас підтримають у цьому і наші колеги експерти, і Комітет виборців, і ЗМІ. Оскільки саме надання публічності таким неадекватним діям є основним механізмом протидії".
Кандидат по одномандатному в.о. №110 (Алчевськ, Антрацит, Луганська область) Артем Саліхов зазначив, що головною проблемою скупки голосів є відсутність іншої зрозумілої для виборця мотивації. "Задумайтесь - чому виборець готовий брати хабарі від політиків, користатися цією примітивною системою товар-послуга-товар у політиці. Тому що інших критерії оцінки у нього немає. Немає ідеології, немає принциповості, немає відповідальності. За великим рахунком, купити можна тільки деідеологізованого виборця. Спробуйте купити бабушку-пенсіонерку із червоними прапором у нас у Луганську, або ветерана УПА десь на Галичині! Політики мають вести відповідальну політичну діяльність та конструктивну політичну дискусію. Коли вона буде основним мірилом ефективності роботи політиків, а не обсяг проднаборів, тільки тоді можна буде говорити про неефективність таких технологій".
Також у ході роботи круглого столу експертам запропонували заповнити анкету, щодо специфіки роботи у мажоритарних округах. Зокрема, переважна більшість інтерв’юерів зазначили, що мажоритарна складова виборів опозицією на цьому етапі здебільшого програна. При цьому, найбільш ефективними технологіями експерти та самі кандидати вважають: адмінресурс, безпосереднє спілкування з виборцями (від дверей до дверей) та підвищення мотивації виборців. Думки учасників круглого столу розділилися щодо наявності ефективних механізмів протидії деструктивних виборчим технологіям (адмінресурсу та підкупу виборців). Третина опитаних вважають, що сьогодні цьому протидіяти неможливо. Натомість 2/3 вважають, що адмінресурс та підкуп виборців не є технологіями, проти яких не можливо працювати.
Також більшість експертів сходяться на думці, що прихід депутатів-мажоритарників сприятиме певному оновленню політичної системи в Україні. При цьому рівень залежності їх від влади залишається меншим ніж депутатів, обраних за партійними списками.
Довідка.
Круглий стіл "Технології підвищення мотивації виборців. Оцінка ефективності, варіанти протидії" був проведений у рамках спільного проекту Агентства моделювання ситуацій та ІА "Українські новини" 2 серпня. У його роботі взяли участь кандидати у депутати, політичні оглядачі ЗМІ, політологи та політтехнологи. Зокрема: Олексій Голобуцький, заступник директора, Агентство моделювання ситуацій, Ярослав Павловський, заступник директора, Інститут інформаційного суспільства, Валерій Гончарук, керівник департаменту виборчих технологій, Агентство моделювання ситуацій, Олександр Черненко, голова Комітету виборців України, Володимир Цибулько, політичний експерт, Анатолій Луценко, директор, "GMT group", Павло Різаненко, кандидат в депутати, Бровари, Київська обл., Артем Саліхов, кандидат в депутати, Алчевськ-Антрацит, Луганська обл., Ольга Лень, головний редактор "Newsru.ua" та інші.
--
За додатковою інформацією звертайтесь:
Олександра Старобор
(керівник прес-центру ІнА "Українські Новини")
(050) 445-36-58