Відкритий у 1989 році у Ризі унікальний автомобільний музей пережив розпад Радянського Союзу, бурхливе закінчення минулого тисячоліття і масштабну реконструкцію, не втративши при цьому головного - унікальних експонатів і інтересу відвідувачів.
Латвія в цілому і Рига зокрема - відмінний приклад того, як при грамотному підході навіть до настільки ненависному усім комуністичному минулому можна використовувати і розвивати успішні проекти радянської епохи. Та й, зрештою, не в традиціях розсудливих прибалтів викидати десятиліття своєї історії.
У цьому могли переконатися і українські вболівальники, побувавши у Ризі на півфіналі Всесвітньої боксерської суперсерії, в якому чемпіон світу за версією WBO в першій важкій вазі Олександр Усик переміг володаря титулу WBC Майріса Брієдіса та став першим українським боксером після Володимира Кличка, якому вдалося зібрати як мінімум два чемпіонські пояси.
Гостинна Рига радо відчинила свої двері для українців, які на кілька днів окупували столицю Латвії. Про красу міста розповідати зайвий раз сенсу немає - як то кажуть, краще один раз побачити. Плюс це дійсно варто того. Але ось на одному із знакових для Риги проектів варто зупинитися докладніше. Хоча б тому, що за свою майже 30-річну Ризький мотор музей, що став унікальним явищем для тоді ще Радянського Союзу, побачив чимало.
Почнемо з того, що саме в Ризі з'явився Клуб антикварних автомобілів. Причому, не в часи перебудови, а в 1972-му році, коли режим після хрущовської відлиги починав закручувати гайки. Але, мабуть, піти на крайні заходи влади не наважилися. Та й організовані клубом виставки і зльоти стали дуже популярними, і в перші роки стали збирати тисячі глядачів. Інформація про це стала з'являтися в республіканській та всесоюзній пресі. Клуб став дуже популярний на території всього СРСР. З усього Союзу приходила інформація і пропозиції про цікаві ретро автомобілі. Члени клубу збирали з різних установ і приватних осіб цікаві екземпляри для клубної і своїх особистих колекцій.
Через три роки після створення Латвійський Клуб антикварних автомобілів організував перший масовий захід - Ризький зліт ретро автомобілів. Учасники з самого ранку зібралися на Домській площі, щоб через все місто проїхати на Бікерніекскую трасу. Парад автомобілів проїхав по вулиці Брівібас до самої траси, де відбулася виставка, демонстрація і змагання. У параді взяли участь близько сотні автомобілів. Традиція організації зльоту ретро автомобілів збереглася і до наших днів, збираючи тисячі глядачів, а у параді беруть участь безліч унікальних історичних раритетів, в тому числі і ті, які ще в 1975 були звичайними автомобілями.
У тому ж році від утилізації був врятований легендарний гірський гоночний автомобіль Auto Union, який швидко потрапив до сфери інтересів найбагатших колекціонерів Європи, оскільки виявилося, що це єдиний збережений автомобіль моделі C/D в світі.
У 1978 році протягом двох з половиною місяців в залі Ризької біржі відбулася виставка ретро автомобілів Auto. Moto. Retro., яку організував Клуб Антикварних автомобілів. В принципі, виставку можна вважати міні мотор музеєм. Був показаний з нуля відреставрований пам'ятник латвійського автомобілебудування - пожежний автомобіль Руссо-Балт.
Але лише через вісім років - 6 липня 1986 був закладений перший камінь в фундамент будівлі Ризького мотор музею. Ще через три роки відбулася урочиста церемонія відкриття. Уже в перші роки існування його відвідали сотні тисяч осіб.
Але унікальність музею в тому, що він не тільки зумів «пережити» непрості
1990-ті, хижий початок 2000-х, а й розвивався, постійно вдосконалюючись та
поповнюючи колекцію своїх експонатів. Сьогодні відвідувачі музею можуть не
тільки дізнатися історію автомобілебудування, оцінити «красу» радянського
автопрому і комфорт «кремлівського» автопарку, а й зрозуміти, які автомобілі
були культовими в свою епоху. Відвідування Ризького мотор музею давно стало
захоплюючою пригодою на весь день. Тут доступні інтерактивні робочі станції.
Для дітей - зони відпочинку з різними іграми, дитячий майданчик, де юні
автолюбителі можуть відчути себе за кермом автомобіля.
Чому поява і розвиток такого музею стало можливим в Ризі? Напевно, тому, що на
початку ХХ століття Рига була індустріальною столицею Російської імперії:
автомобілебудування, металургія, виробництво гуми, хімічна та електротехнічна
промисловість знаходилися на світовому рівні. Виробництво велосипедів було
розпочато в 1886 році. І виробництво перших автомобілів в Російській імперії
починалося саме в Ризі. І нехай зараз автомобілі в столиці Латвії не
випускають, свою історію латвійці шанують. І цьому у них варто повчитися.